چگونه انتقاد کنیم؟ دانلود فایل
انتقاد شنیدن و انتقاد کردن لازمه تعامل های اجتماعی هست با ان اشنا شویم می توانیم تغییرات درخشانی را در خود و دیگران مشاهده کنیم . با این مهارت هم به خودمان و هم به دیگران فرصت رشد می دهیم
در این قسمت شما چگونه انتقاد کردن را یاد می گیرید.
اول فکر کنید
از چه چیزی می خواهید انتقاد کنید؟
آیا ان چیز قایل انتقاد هست؟
آیا منطقی هست؟
طرف توان تغییر ان را دارد؟
آیا اکنون زمان مناسبی هست؟
کجا باید انتقاد کنم؟
چگونه انتقاد کنیم
از رفتار انتقاد کنید نه از شخصیت و خود فرد.
من از اینکه وقت و زمان را جدی نمی گیری ناراحتم
احساس تان را بیان کنید
دلخورم دیر می کنی و خبر نمیدی
از عبارت انتقاد کوچیکی دارم استفاده کنید
انتقاد کوچکی دارم و ان اینکه وسط حرفم می پری
از جملات محترمانه استفاده کنید و لحن مناسبی داشته باشیدبه خود فرد بگویید
فقط در باره یک موضوع انتقاد کنید همزمان چند چیز را پیش نکشید
افراد پرخطر
افراد از خود راضی و عصبانی سخت زیر بار انتقاد می روند و ممکنه که انتقاد کرده از اونها برای شما هم سخت باشه . در این موارد پیامک بزنید یا تلفن کنید.
هرگز از واسطه برای انتقاد استفاده نکنید. خودتان مطرح کنید
انتقاد کردن می تواند مخرب باشد اگر:
در جمع انتقاد کنید .
کلی گویی کنید مانند : تو هیچوقت به موقع نمیای
تو همیشه دیر می کنی
گذشته را پیش بکشید مانند : قبلا هم اینجوری بودی
آینده را پیش بکشید مانند معلوم نیست درست بشی یا نه
تهدید کنید. مانند : اگر این کار را بکنید رابطه ام را با شما قطع می کنم
مقابله مثل کنید.مانند حالا که شما دیر می کنی منم دیر می کنم.
شخصیت را زیر سئوال ببرید . مانند تو ادمی هستی که...
قضاوت کنید: مانند امثال شما....
با استنباط های شخصی همراه باشد مانند . دیر می کنی و اطلاع نمیدی و این یعنی طرفتو ادم حساب نمی کنی
انتظارتان را به دنبال انتظارتان بیان کنید مانند: دیر کردن اطلاع ندادن تون منو ناراحت می کنه این انتقاد من به شما. انتظار دارم که به موقع بیای و اگر بنا به دلایلی دیر می کنی قبلش با یک پیامک به من اطلاع بدی.
انتقاد را با پیشنهاد همراه کنید. مانند: دیر کردن اطلاع ندادن تون منو ناراحت می کنه پیشنهادم اینه که اگر بنا به دلایلی دیر می کنی قبلش با یک پیامک به من اطلاع بدی.
فن ساندویچ
انتقاد را لای چند تعریف و تمجید بگنچانید.برای مثال ابتدا یکی دو ویژگی مثبت طرف را بگویید بعد انتقاد را مطرح کنید و مجددا دو یا چند جمله ی مثبت بگویید. مانند:
انتقاد به جای دیگران
انتقاد به جای دیگران را بپذیرید
از انها تشکر کنید.مانند : ممنون از بازخوردتون. از این به بعد رعایت میشه
از انتقاد برای رشد استفاده کنید و داوطلبانه از دیگران بازخورد بگیرید.برای مثال به دوستان پیام بدید که سه ویژگی شما را که باعث ناراحتی شان می شود را به شما بگویند
انتقاد مخرب دیگران
اگر کسی در جمع انتقاد می کند به او ارام تذکر دهید اگر موافقی وقتی تنها شدیم در این باره صحبت کنیم
اگر کسی با لحن بدی انتقاد کرد کلی گویی و قضاوت کرد و یا شخصیت شما را زیر سئوال برد به او تذکر دهید
ابتدا او را خلع سلاح کنید مانند : شما حق انتقاد دارید
بعد رفتارش را نقد کنید ولی حق توهین ندارد
ولی حق ندارید شخصیت مرا زیر سئوال ببرید
انتقاد پرخاشگرانه
وقتی کسی لحن و کلام پرخاشگرانه ای دارد .با اوبحث نکنید . سعی در متقاعد کردن او نداشته باشید. در این شرایط احترام شما حفظ نمی شود.بهتر است در خواست کنید بحث عوض شود مانند. اجازه بده بعدا حرف زنیم.
اگر فرد همچنان پرخاشگر است محیط را ترک کنید. توجه داشته باشید که در شرایط خشونت امیز احترام ها از بین می رود.
رفتارتان را تنظیم کنید
وقتی برخی افراد زیربار تغییر رفتار نمی روند و انتقادها بی فایده هست و شما هم اذیت می شوید بهتراست رفتارتان را تنظیم کنید.مانند : دوست تان همیشه شما را سر قرار معطل می کند و به انتقادهای شما بی توجه هست .شما می توانید:
با او قرار نگذارید
کمی دیرتر از معمول بروید تا خیلی معطل نشوید
دکتر شهربانو قهاری- روانشناس، گروه سلامت روان، عضو هیئت علمی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان