گوش دادن فعال  دانلود فایل
صحبت کردن راهی است برای انتقال خواسته ها و انتظارات و ابراز علاقه و شنیدن روشی است برای درک بهتر یکدیگر انتقال اهمییت دادن به دیگری و  صمیمیت.
سو تفاهم ها زمانی به وجود می ایند که خوب گوش نمی کنیم. گوش دادن پیش نیاز اصلی یک ارتباط موثر استن منظور ما از گوش دادن شنیدن نیست زیرا همه ما می شنویم بلکه نوعی گوش دادن است که به نام گوش دادن فعال نامیده می شود.
برخلاف شنیدن که یک ویژگی مادرزادی برای انسان است، گوش دادن فعال یک مهارت است که می توان با تمرین آن را بهبود بخشید . در گوش دادن فعال شما نقش فعال تری دارید و انرژی بیشتری صرف می کنید و باید حواس تان را جمع کنید.ابتدا چند راهکارساده برای بهتر گوش دادن و بعد  به موانع یک ارتباط موثرگوش دادن می پردازیم:
راهکارهایی برای بهتر گوش دادن
ارتباط چشمی برقرار کنید: به سادگی به چشمان طرف مقابل نگاه کنید. این نکته ای ساده ولی بسیار مهم است. ما دوست داریم هنگامی که با کسی صحبت می کنیم فرد طرق مقابل نگاهش به ما باشد، این یعنی تمام توجه او به سمت ما است.
حالت چهره ای مناسب بگیرید به طوری که طرف مقابل حس کند کبه او نشان دهید که صحبت او برای شما اهمیت دارد.
سرتان را تکان دهید. حتما خودتان هنگام صحبت کردن متوجه شده اید که ارتباط با کسی که هنگام گوش دادن صحبت های ما سرش را به نشانه ی تایید یا فهم موضوع تکان می دهد.همسرتان احساس می کند به او توجه دارید و به اهمییت می دهید.
اگر متوجه چیزی نشدید سئول بپرسید.
اهمییت دادن خود را نشان دهید.مثلا در لحظات مناسب به فرد صحبت کننده بگویید: "می دانم" یا " می فهمم" یا در مورد بحثتان سوالی بپرسید یا حتی می توانید با گفتن "خب" یا "آها" به طرف مقابل این پیام را منتقل کنید که نه تنها صحبت های او را درک می کنید بلکه علاقه مند به ادامه ی بحث هستد.
فقط ظاهرقضیه نیست ببینید منظور همسرتان چیست؟ چه می خواهد؟
پیگیری کنید:  گوش دادن فعال با اتمام مکالمه به پایان نمی رسد. سی کنید موضوعی را که همسرتان دیروز گفته بود ، پیگیری کنید. مثلا بپرسید " قضیه ای که دیروز گفتی چی شد؟" یا اگر درخواستی از شما داشته سی کنید آن را انجام دهید.
همانطور که ملاحظه می کنید راهکارهای ارائه شده بسیار ساده هستند اما تاثیر فوق العاده ای در ارتباطات شما خواهند داشت.
مهم ترین موانع گوش دادن     
بیشترین شکایت زوج ها چیه؟ میدونید:
وقتی دارم با همسرم حرف میزنم اره روزنامه میخوونه.
گوشی رو نگاه می کنه.
حواسش جای دیگه اس.
پشتش به منه.
نگاه نمی کنه.
و تو ذوقم میزنه . ای بابا چقدر حرف میزنی
بازم شروع کردی تو.....
موانع با لا را رفع کنید. گوش دادن را جدی بگیرید
یه سوال
شما دلت میخواد وقتی حرف میزنی همسرت چیکار کنه؟

آقای محمدی نسب، دانشجوی روانشناسی گروه بالینی دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان

Template settings