مهارت های زندگی: «مهارت مدیریت استرس»
تعریف استرس:
استرس را می توان به عنوان یک تجربه هیجانی منفی که با تغییرات بیوشیمایی، روانشناختی ، شناختی و رفتاری همراه است ، تعریف کرد.
از آنجا که ممکن است یک واقعه برای یک  فرد استرس زا و برای فرد دیگر بدون استرس تلقی گردد. بنابراین اکثر تعاریف استرس بر رابطه بین فرد و محیط تاکید کرده اند.استرس پیامد فرایند ارزیابی فرد است.
مردم به شیوه های مختلف در برابر استرس واکنش نشان می دهند این واکنش به استرس مقابله نامیده می شود.افراد خاصی به خاطر ویژگی های شخصیت خود آمادگی بیشتری برای تجربه استرس و ناراحتی در زندگی دارند و همین امر به نوبه خود بر میزان آسیب پذیری آنها تاثیر می گذارد.
توصیه های کوچکی که رعایت آنها نوعی مقابله ی سازگارانه با استرس است و توان عمومی مقابله را بالا می برد.
1-  آرام سازی
2-  مدیریت زمان:
- بدون عجله کارهای خود را انجام دادن: کسانیکه کار را با آرامش بیشتر انجام می دهند کمتر تحت فشار استرس قرار می گیرند.
3- آموزش رفتار قاطعانه
4- حل مسئله
5- مقابله با افکار غیر منطقی:
- استانداردهای خود را تنظیم کنید کمال گرایی منبعی برای ایجاد استرس است برای رسیدن به کاملترین چیز خود را شکست خورده ندانید ،برای خود و دیگران استانداردهای منطقی در نظر بگیرید.
 - نه گفتن را یاد بگیرید محدودیتهایتان را بشناسید چه در زندگی شخصی و چه در زندگی حرفه ای خود بیشتر از توان تان توقع داشتن اولین پله برای شروع استرس است
6- تغذیه: رژیم غذایی سالم داشته باشید. جسمی که به خوبی تغذیه می شود ،آمادگی بیشتری برای مقابله با استرس دارد. بنابراین به آنچه که می خورید توجه داشته باشید. روز خود را با صبحانه  شروع کنید.  کافئین زیاد و شکر ابتدا خلق و خوی فرد را شاد می کند اما در پایان خلق و خوی او را بر هم می زند. با کاهش مقدار قهوه ، نوشیدنی های مصنوعی ، تنقلات و قند در رژیم غذایی تان ، احساس ارامش بیشتری خواهید داشت و بهتر می خوابید.
خود درمانی با الکل و یا مواد مخدر ممکن است فراری آسان  از استرس باشد اما تسکین موقت است . از مشکل بوجود آمده نهراسید و فرار نکنید. با مشکلات با ذهنی روشن روبرو شوید
7- ورزش: بطور منظم ورزش کنید ، فعالیت بدنی نقش کلیدی در کاهش و جلوگیری از اثرات استرس ایفا می کند. حداقل ۳۰ دقیقه و سه بار در هفته را به ورزش اختصاص دهید. هیچ چیز مثل ورزش های هوازی برای دفع استرس و تنش ها، مفید نیست
8- زندگی معنوی خود را غنا بخشیدن :داشتن یک اعتقاد مذهبی افق دید انسان را وسیع می کند به او سعه صدر می دهد ودر شرایط استرس های عمیق بسیار کمک کننده است در واقع توکل به یک منبع عظیم تحمل انسان را در برابر عوامل استرس آفرین افزایش می دهد.
9- دفتر یادداشت روزانه داشتن:اینکه فردی همه روزه احساسات ناخوشایند خود را در یک دفتر روزانه یادداشت کند به فرد کمک می کند تا هیجان های منفی اش را بیرون بریزد.
10- رسم وقاعده برای خود مقرر کردن:افراد پر مشغله استرس زیادی را تحمل می کنند چون سیستم یا قاعده خاصی برای زندگی روزمره خود تعیین نمی کنند در حالیکه داشتن رسوم یا عادت های خاص هم صرفه جویی در وقت است و هم در شرایط افزایش استرس به فرد کمک می کند.
11-  داشتن یک سرگرمی: لازم است گاهی  فرد کاری را انجام دهد که مزدی بابتش دریافت نکند وتنها به این دلیل آن را انجام دهد که از انجام آن کار لذت می برد. سرگرمی واقعی این است که وقتی فرد به آن کار مشغول است متوجه گذر زمان نشود و با انجام آن استرس ها را فراموش می کند و به آرامش می رسد.
12- مدیریت مالی: فشارهای مالی بالاترین منبع تولید استرس است .یکی از فشار آورترین پدیده ها این است که فرد درسطحی زندگی کند که متناسب با توان مالی اش نباشد.
- جایزه دادن به خود : جایزه و قدر دانی در قبال انجام کاری ،یک بخش حیاتی مدیریت استرس است. پژوهش ها نشان داده اند تقویت وپاداش آندروفین بدن را آزاد می سازد منظور از جایزه هر چیزی که برای فرد لذت بخش است.
13- برقراری ارتباط با افرادی که در زندگی خود موفق هستند.
14- به تعطیلات رفتن: هر فردی باید اوقاتی را در زندگی اش داشته باشد که خالی از تمام سر نخ ها و نشانه های استرس روزمره زندگی باشد.
15- اشتراک گذاری احساسات:  احساساتتان را به اشتراک بگذارید و انها را بازگو کنید. با یک دوست قابل اعتماد حضوری صحبت کنید یا با یک روانشناس صحبت کنید. این عمل ساده می تواند بسیار مفید و آرام بخش باشد حتی اگرشرایط موجود را عوض نکند.صحبت کردن نشانه ضعف شما نیست.
16- تنظیم محیط فیزیکی: نور،رنگ ،سرو صدا عناصری هستند که بر حواس انسان تاثیر گذاشته و می تواند فشار آفرین بوده و یا بر عکس کاهنده استرس باشد.
17- خواب کافی داشته باشید.: خوابیدن سوخت ذهن شماست. ذهن شما همانند جسمتان نیاز به تغذیه و سوخت دارد. احساس خستگی  باعث افزایش استرس و اضطراب می شود زیرا باعث می شود غیر عقلانی و غیر منطقی به مسائل فکر کنید.
زهرا خرمی (روانشناس )

Template settings