COVID 19 :چگونه می توان به برچسب اجتماعی پرداخت؟
شواهد به روشنی نشان میدهند که برچسب و ترس از بیماریهای مسری، پاسخ را مختل میکند.
واقعیت ها مانع از انتشار ویروس جدید کرونا( COVID19) خواهد شد و نه ترس.
کلمات مهم اند:
تیم و وزارت بهداشت خود را ترغیب کنید از اصطلاحات مناسب برای افرادی که این بیماری را دارند ، افرادی که تحت درمان قرار می گیرند ، افرادی که بهبود یافته اند و افرادی که پس از ابتلا به COVID 19 درگذشتند، استفاده کنند.
تأثیر اقدامات پیشگیری و درمان و همچنین غربالگری زودرس ، آزمایش و معالجه را تأکید کنید.
سو برداشتها را از طریق روشن کردن افسانههای رایج براساس فرهنگ محلی اصلاح کنید.
اصطلاحات مناسب که باعث کاهش انگ می شود ، اصطلاحاتی است که فرد را از ویروس جدا می کند (به عنوان مثال افرادی که مبتلا به COVID-19 هستند). اصطلاحات نامناسب اصطلاحاتی است که به وی هویت تعیین شده توسط ویروس را می دهد (مثلاً: موارد COVID 19 ، افراد COVID ، خانواده های COVID).
انتشار حقایق(I):
رسانههای اجتماعی میتوانند برای انتشار اطلاعات دقیق توسط دفاتر سازمان بهداشت جهانی مفید باشند: جمعآوری، تحکیم و انتشار اطلاعات دقیق در مورد مناطق آسیبدیده، آسیبپذیری فردی و گروهی در برابر 19COVID، گزینههای درمانی و اطلاعات عملی در مورد محل دسترسی به مراقبتهای بهداشتی و اطلاعات با استفاده از زبان ساده را در اولویت بگذارید.
داستانهای همدلانه مربوط به اطراف خودتان را با هم به اشتراک بگذارید؛ ما وقتی که داستانهای مردم را از زبان خودشان میشنویم به آن ها احساس نزدیکی بیشتری میکنیم . از صداها ، داستانها و تصاویر افرادی را در کشور شما تجربه کرونا ویروس جدید (COVID19) را داشته اند و بهبود یافته اند یا افرادی که از یک عزیز مبتلا و بهبود یافته خود حمایت کرده اند و مایل به اشتراک گذاری داستان خود می باشد، استفاده کنید. احترام به محرمانه بودن هنگام به اشتراک گذاشتن داستان ، بسیار مهم است. این امر می تواند به ویژه برای هر کارمند (از جمله کارکنان سازمان بهداشت جهانی) که پس از غیبت بیماری و بهبودی به وظایف عادی بازگشتند ، بسیار مهم باشد تا اطمینان حاصل شود که برچسب ها در بازگشت آنها به حداقل می رسد.
از تاثیر گذاران اجتماعی در کشورتان برای ایجاد بازتاب در مورد افراد و پرسنل مراقبت بهداشتی، کسانی که به آن ها برچسب زده شده و نحوه حمایت از آنها کمک بگیرید.
انتشار حقایق:(II)
دقت کنید که گروههای قومی مختلف را به تصویر بکشید.
روزنامهنگاری اخلاقی را از طریق کار با رسانهها ارتقا دهید که محتوای مربوط به اقدامات پیشگیری و زمان پیگیری مراقبتهای بهداشتی را نشان میدهد. اطلاعات صحیح منابع سازمان بهداشت جهانی را در رسانهها به زبان محلی به اشتراک بگذارید.
با رسانهای که نشاندهنده مراقبت و همدردی برای همه است، لحن مثبتی ایجاد کنید و افراد خاص را برای آلوده کردن دیگران سرزنش نکنید. این امر ممکن است باعث برچسب زدن و تبعیض شود.
COVID-19 در بسیاری از مناطق جغرافیایی افراد بسیاری از کشورها را تحت تأثیر قرار می دهد. آن را به هیچ قومیت و ملیتی متصل نکنید. این می تواند یرچسب زدن را تشدید کند و در برخی موارد منجر به اعمال خشونت آمیز تبعیض می شود.
مرکز ملی کنترل بیماریهای لیبی / عبد الرزاق بن حلیم
برچسب زدن نسبت به کارمندان بهداشتی:
برخی از کارکنان سلامت ممکن است اجتناب خانواده یا جامعه خود از آن ها را تجربه کنند. آن ها را تشویق کنید که در صورت نیاز از طریق روشهای دیجیتالی با عزیزان خود ارتباط برقرار کنند. به همکاران، مدیر و یا دیگر افراد مورد اعتماد برای حمایت اجتماعی مراجعه کنند.
اجرای یک کمپین قهرمانی برای احترام به مراقبان و کارکنان بخش مراقبت بهداشتی که ممکن است بدنام شدهباشند و یا به آن ها برچسب زده باشند. برای کسانی که در خط مقدم مبارزه قرار دارند ، حمایت و تشویق ایجاد کنید. از طریق رسانه های اجتماعی و بیانیه های رسانهای برای نقشی که در نجات جان مردم و امنیت عزیزانتان بازی می کنند، قدردانی کنید.
رهبر یا مدیران تیم را در یک مرکز بهداشتی تشویق کنید، دسترسی به آن را تسهیل کنید، و اطمینان حاصل کنید که کارکنان آگاه از مکان هایی هستند که در آن میتوانند به سلامت روان و خدمات پشتیبانی روانی اجتماعی در ایام استرس زا دسترسی داشته باشند.
ابزارهای زیر میتوانند به شما و تیمتان در مبارزه با برچسب های مربوط به COVID۱۹ کمک کنند:
Coping with stress during COVID-19 outbreak
Mental Health and Psychosocial Aspects of COVID-19
مترجم : امیرحسین صادقی
دانشجو کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی
انستیتو روانپزشکی تهران
ویراستار: مهدیه صالحی- روانپزشک