مراقبت از بیماران در زمان همه گیری کرونا ؛ راهنمایی برای روانپزشکان
ترجمه دکتر فاطمه سادات میرفاضلی-روانپزشک
دانشگاه علوم پزشکی ایران
برگرفته از سایت www.CSTSonline.org
پخش سریع یک بیماری عفونی یک تهدید رو به رشد است. در مراحل ابتدایی همهگیری بیماریهای عفونی مانند کرونای جدید ابهام در مورد ماهیت بیماری ، پخش آن و اثرات آن وجود دارد. که میتواند منجر به مشکلات احساسی و آشفتگی در کسانی بشود که حتی مستقیما با ویروس در ارتباط نبوده اند.
پاسخ های شایع رفتاری و روانشناختی شامل واکنش های اضطرابی ( بیخوابی ، اضطراب ، کاهش درک خطر ، عصبانیت ، انداختن تقصیرها گردن یک نفر ، مراجعه مکرر به مراکز درمانی به علت ترس بیماری )، رفتارهای خطرناک سلامتی (افزایش مصرف الکل ، سیگار ، تغییر چرخه متناسب کارو خواب ، گوشه گیری ، افزایش تعارضات خانوادگی و خشونت ) می باشد. این شرایط ممکن است برای کودکان و نوجوانان نیز سخت باشد که میتواند به صورت سورفتار ، گوشه گیری و افت تحصیلی بروز پیدا کند. تعداد کمی از افراد نیز دچار افسردگی ، اضطراب ، اضطراب پس از سانحه میشوند که نیازمند درمان های متعارف است.
هنگام شیوع کرونای جدید اکثر کسانی که مشکلات اعصاب و روان از قبل داشتند به خوبی از عهده ی آن بر آمدند. و برخی نیز حتی در زمان بحران ها و نیاز بقیه بهتر عمل کردند.
با این وجود روانپزشکان ، ممکن است با بیماری مواجه شوند که به علت تاثیرات این همه گیری بر روی آنها یا خانواده ، دوستان و یا جامعه دچار آشفتگی شده باشند.
در کار با بیماران ، روانپزشکان باید
1. به نگرانی ها و ابهامات بیماری های جدید بپردازند
2. اطلاعات پزشکی دقیق و به موقع در رابطه با کرونا را با بیماران در میان بگذارند
3. مراحلی که بیماران به کمک آن میتوانند از نگرانی خود کم کند و رفتار سلامتی طبیعی داشته باشند را مشخص کنند
روانپزشکان هم چنین نقش مهمی در حمایت سایر نیروهای ارائه دهنده ی خدمات درمانی دارند ، به علاوه نقش مهمی در مشورت با مسئولین برای ارایه مداخلاتی دارند که رفتارهای مروج سلامت را در جامعه افزایش میدهد.همچنین روانپزشکان عهده دار حمایت از نیازهای گروههای پرخطر مانند پلیسها ، آتش نشانها ، مدارس و خانواده ها هستند.
همچنین روانپزشکان به کمک موارد زیر میتوانند به متخصصین سلامت برای حمایت بیماران در زمان همه گیری کرونای جدید و سایر همهگیری های عفونی کمک کنند :
مطلع باشید.جدید ترین اطلاعات را از مراکز معتبر سلامت مانند CDC دنبال کنید تا بتوانید اطلاعات دقیق به بیماران خود بدهید.
اطلاعات غلط را اصلاح کنید.اطلاعات اشتباه به سرعت پخش میشود. اگر بیماران اطلاعات اشتباهی در رابطه با همهگیری داشته باشند آنها را اصلاح کنید و به مجاری درست هدایت کنید .
محدود کردن پیگیری رسانه ها. بیماران را تشویق کنید تماس با رسانه ها را کم کنند. اخبارهای شبانه روزی این دوره زمانه دور شدن از اخبار و رسانه را سخت میکند ولی تحقیقات نشان داده است که مواجهه مکرر با اخبار نگران کننده تاثیر منفی بر سلامت روان افراد دارد. به بیماران و کادردرمان پیشنهاد کنید که ازیک منبع معتبر اخبار مورد نیاز خود را دریافت کنند و سپس رسانه های خبری را قطع کنند.
آموزش دادن. روانپزشکان جایگاه مهمی برای تحت تاثیر قرار دادن رفتار بیماران برای مراقبت از افراد ، خانواده ها و سلامت عمومی با آموزش بیماران ، همکاری با ارایه کنندگان خدمات اورژانس و خدمات اولیه سلامت ، مشاوره با مسئولین و مسئولین سلامت دارند. اطلاعات مفید شامل پاسخ های رفتاری و روانی شایع در همهگیریهای عفونی ، مداخلات ضروری برای کاهش نگرانی ، و اهمیت مکالمه ی ماهرانه در رابطه با خطرات در مدیریت سلامت روان جامعه دارند.
اطلاع رسانی در رابطه با واکنشهای اضطرابی. نگرانی در شرایط پر از ترس و ابهام ناشی از همهگیریها شایع است. به همکاران کادر درمان خود کمک کنید که آنها را پیش بینی و مدیریت کنند :
1.به رسمیت شناختن و طبیهی سازی واکنش های نگرانی : " من متوجهم که نگران و اذیت هستی و کاملا قابل درکه. افراد زایدی الان چنین احساسی دارند."
2.آموزش به بیماران برای شناسایی واکنشهای نگرانی و رفتارهای خطرناک سلامتی و تشویق بیماران به نظارت رفتارهای خود ، دوستان و اعضای خانواده . مدیریت زودهنگام این پاسخها میتواند جلوی اختلال کارکرد در آینده را بگیرند.
3.صحبت راجع به روشهایی که باعث کاهش نگرانی میشوند ، شامل :
الف. آماده بودن ( برنامه ریزی شخصی یا خانوادگی برای همهگیری )
ب.صحبت روزانه راجع به اقدامات پیشگیری ( شستن مکرر دستها ، جلوی صورت را موقع سرفه گرفتن )
ج.کاهش مصرف الکل ، سیگار و سایر مواد مخدر
د.خواب کافی ، غذای منظم و ورزش
ه.صحبت با دوستان و خانواده در رابطه با نگرانیها
و.روشهای آرامسازی مانند تنفس دیافراگمی و آرامسازی عضلات
ز.شرکت در فعالیت مفرح و داشتن اوقات فراغت
4.ارجاع به متخصص سلامت روان یا ارزیابی اورژانسی وقتی فردی دچار آشفتگی شدید احساسی میشود ، باعث عود یا تشدید بیماری قبلی روانپزشکی میشود ، مصرف مواد مخدر برای کنترل اضطراب و احساسات منفی ، یا فکر آسیب به خود و یا دیگران
شناسایی و حمایت بیماران پرخطر. بیماران دچار هذیان ، وسواس فکری عملی ، بیماران با نشانههای جسمی برجسته ، نشانه های فعال یا غیرقابل کنترل بیماری یا افرادی که سابقه مواجهه با ترومای جدی داشته اند مستعدتر هستند. تماس منظم تر با این افراد و پرداختن به نگرانیهای آنها میتواند از بستری شدن یا تشدید علایم جلوگیری کند.مطمئن شوید که بیماران دارو به میزان کافی دارند تا وقتی که احیانا ذخایر داروخانه ها در همهگیری دچار مشکل شود ، ناچار به وقفه در دارو نشوند.
مراقبیت از خودتان و عزیزانتان. روانپزشکان نسبت به پریشانی های احساسی هنگام همه گیری ها ایمن نیستند و این قضیه میتواند با مراقبت از افراد مضطرب و یا بیماران تشدید شود. مطمین شوید که به نیازهایتان رسیدگی میشود : مایعات بخورید ، غذا بخورید ، خوب بخوابید ، استراحت کنید؛ همراهی با آنها که دوستشان دارید ، تمرین روش های کاهش اضطراب ، نظارت خود برای واکنش های اضطرابی کمک کننده است .
مطمئن شوید که اداره یا موسسه شما برنامه ای برای نظارت سیر همه گیری دارد و پاسخ خود را با دنبال کردن از جدید ترین راهنماها تنظیم کنید.
منابع
CSTS | Department of Psychiatry | Uniformed Services University | 4301 Jones Bridge Road, Bethesda, MD 20814-4799 | www.CSTSonline.orgCenters
for Disease Control and Prevention COVID-19 Info Page. https://www.cdc.gov/coronavirus/2019-ncov/hcp/ index.html
Psychological Effects of Quarantine and Mitigation Strategies.
https://www.thelancet.com/journals/lancet/article/ PIIS0140-6736(20)30460-8/fulltext
Taking Care of Your Family During Coronavirushttps://www.nctsn.org/resources/parent-caregiver-guide-to-helping-families-cope-with-the-coronavirus-disease-2019Healthcare
Provider Self-Care During Outbreaks.
https://www.cstsonline.org/assets/media/documents/ CSTS_FS_Sustaining_Well_Being_Healthcare_ Personnel_during.pdf
Educating Leaders about Helpful Communication Interventions During Outbreaks.
https://www.cstsonline.org/assets/media/documents/ CSTS_FS_Coronavirus_Leaders_Guide_to_Risk_ Communication_in_the%20Face_of_Emerging_ Threats_Outbreaks.pdf